3. Konsekvenser för terapeutisk praktik

3.2 Centrala frågor som terapeuter behöver ta hänsyn till i arbetet med klienter som medicinerar med psykofarmaka, eller som håller på att trappa ner/sätta ut sådana preparat

Professor Rosemary Rizq, med Professor Tim Bond, Dr Anne Guy, Dr David Murphy; Paul Sams, Professor Marcatonio och Georgina Whitney

En allmän princip som framgår av den evidens som ligger till grund för denna guide är att det finns mycket litet stöd för en ”sjukdombaserad” modell för hur dessa preparat verkar.

Receptbelagda psykofarmaka påverkar hjärnan och förändrar stämningsläge och medvetandetillstånd. Detta kan ibland hjälpa till att kontrollera reaktioner på känslomässigt lidande genom att bedöva, söva eller lugna en person. Även om vissa människor kommer att uppleva effekterna av psykiatriska läkemedel som hjälpsamma tyder den vetenskapliga evidensen i denna vägledning på att de förskrivna psykiatriska läkemedel inte verkar för att förändra de underliggande orsakerna till lidandet och att de kan göra viss skada på lång sikt.

Som vi kommer att se i sektionerna 4-7 så kan alla receptbelagda psykiatriska preparat leda till utsättningssvårigheter hos en del personer. Det som följer är en kort sammanfattning av kunskapsläget.

Informationsruta A
Sammanfattning av negativa effekter och utsättningssymtom av olika typer av receptbelagda psykiatriska preparat.
(För detaljer, inklusive referenser, se sektioner 4 och 5).

Bensodazepiner (t.ex. diazepam – Valium/Stesolid) har sedativa (sövande/lugnande) egenskaper och skrivs vanligen ut vid ångest och sömnsvårigheter. De för med sig en betydande risk för beroendeutveckling om de används längre än en månad, och av denna anledning bör de inte ordineras för längre perioder än så. Negativa effekter inkluderar sömnighet, nedsatt kognitiv förmåga, och vid högre doser sluddrigt tal, balanssvårigheter och förvirring.

Utsättningssymtom är ofta svåra och omfattar vanligen en akut fas på två till åtta veckor med symtom som ångest, agitation (upprördhet/irritation/uppvarvning), sömnsvårigheter och muskelstelhet. Det kan även uppstå ”pirr” i kroppen, domning, upplevelser av ”elstötar i hjärnan”, hallucinationer, vanföreställningar och mardrömmar. En del personer upplever långvariga utsättningssymtom som kan vara i upp till ett år eller längre.

Antidepressiva finns av två huvudsakliga typer. 1. Tricykliska antidepressiva som är sederande, ger hämmade reaktionstider, sömnighet och känslomässig avtrubbning. I höga doser kan de ge hjärtarytmi. 2. SSRI/SNRI som kan ge illamående, sömnighet men även ibland sömnsvårigheter. De är vanligen sederande och verkar dämpa känslor men kan ibland ge oro och agitation. Det finns även en viss evidens för att SSRI öka självmordsimpulser och möjligen även våldsamt beteende hos barn och ungdomar. Utsättningssymtom kan omfatta illamående, yrsel, ångest, depression, ”elstötar i hjärnan”, sömnlöshet, hallucinationer, dramatiska/tydliga drömmar, agitation och förvirring. De här symtomen varar vanligen i några veckor men kan fortsätta upp till ett år eller i sällsynta fall i flera år.

Centralstimulerande preparat (t.ex. metylfenidat) ordineras vanligen för beteendeproblem hos barn (och nuförtiden ofta till vuxna). De ökar kortsiktigt vakenhet/uppmärksamhet och förbättrar förmågan att hålla kvar uppmärksamheten, men minskar förmågan till intresse, spontanitet och känslomässig kontakt. Sömnsvårigheter är vanliga. En viktig negativ effekt hos barn minskad tillväxt. 

Vid utsättning kan det uppstå abstinensreaktioner såsom gråtmildhet, irritabilitet och känslomässig labilitet (snabba, ofta överdrivna växlingar mellan stämningslägen).

Stämningsstabiliserare (t.ex. litium) ordineras oftast till personer som fått diagnosen bipolär störning. Det har alla en sederande effekt, de minskar fysisk aktivitet och minskar eller slätar ut känslomässiga reaktioner.

Det har en negativ effekt på inlärning, fördröjer reaktionstider, orsakar dåligt minne och minskad spontan aktivitet. Det är vanligt med viktuppgång.

Att sätta ut litium ger inte fysiska utsättningssymtom som är typiska för utsättning av andra psykofarmaka, men kan leda till återinsjuknande i mani om utsättningen görs för snabbt.

Antipsykotika (t.ex. olanzapin) har en sederande effekt, det dämpar eller begränsar känslomässiga reaktioner och minskar förmågan till initiativ.. Det finns ett antal neurologiska och metabola biverkningar inklusive muskelstelhet, skakningar, hämmande av rörelse och tanke, och akatisi (rastlöshet). Viktuppgång, ökad risk för diabetes och hjärt-kärlsjukdom är också vanliga, och långtidsbehandling förkortar livstiden. Vanliga biverkningar är självmordsbenägenhet och sexuella svårigheter. Tardiv dyskinesi eller ofrivilliga rörelser i ansiktet, tungan, armarna eller benen är vanligt, och kan noteras, eller förvärras efter utsättning eller byte av preparat. Utsättningssymtom uppträder i typiska fall inom fyra dagar och kan inkludera symtom som illamående, huvudvärk, skakningar, sömnsvårigheter, koncentrationssvårigheter, ångest, irritabilitet, agitation, aggressivitet och depression. Även reboundpsykoser kan inträffa.

För enkelhetens skull sammanfattar följande tabell de huvudsakliga biverkningarna och utsättningssymtomen för varje grupp av receptbelagda psykofarmaka.

För mer komplett lista, och en översikt över evidensen (inklusive referenser) var vänlig och se sektioner 4 och 5.

Informationsruta B: sammanfattning av effekter av psykofarmaka per grupp/klass.
Grupp/klassEffekter som kan upplevas som
oönskade/negativa
Möjliga utsättningssymtom
Bensodiazepiner och
z-preparat, till
exempel temazepam,
diazepam, pregabalin
(Lyrica), gabapentin,
zopiklon (Imovane),
zolpidem (Stilnoct)
Sedering
▪ Betydande risk för
beroende
▪ Sömnighet, nedsatt
kognitiv förmåga
yrsel, buksmärtor
(krampkänsla i magtrakten)
▪ Ångest, agitation,
sömnstörningar,
muskelstelhet
▪ Stickningar, upplevelse
av elektriska stötar.
Generaliserade kramper, risk
för epilepsi
Panikattacker,
minnessvårigheter
▪ Hallucinationer,
vanföreställningar
▪ Mardrömmar
Antidepressiva
till exempel fluoxetin,
paroxetin, citalopram
Sedering
▪ SSRI/SNRI, illamående,
sömnighet, sömnsvårigheter
▪ Sexuella svårigheter
▪ Ångest och agitation
▪ Känslomässig avtrubbning
▪ Självmordstankar/
självmordsimpulser
Ångest
▪ Illamående, yrsel,
sömnstörningar
▪ Förändringar av
stämningsläget
▪ Hallucinationer
▪ Starka drömmar
▪ Förvirring
Centralstimulerande
till exempel
metylfenidat
▪ Sömnsvårigheter
▪ Tillväxtstörning hos barn
▪ Reboundeffekter,
inklusive gråtmildhet,
irritabilitet, känslomässig
Stämningsstabiliserare
till exempel litium,
karbamazepin
▪ Sedering▪ Inga fysiska
utsättningssymtom
▪ Återinsjuknande eller
reboundmani
Antipsykotika till
exempel
klorpromazin,
haloperidol,
olanzapin, risperidon
▪ Sedering
▪ Effekter på hjärta och kärl
▪ Yrsel, sexuell dysfunktion,
viktuppgång
▪ Akatisi och muskelspänning,
stelhet
▪ Tardiv dyskinesi
▪ Antikolinerga effekter:
muntorrhet, synstörning,
dimsyn, förstoppning
▪ Rastlöshet
▪ Självmordstankar/självmordsim
pulser
▪ Illamående, huvudvärk,
skakningar,
▪ Sömnstörningar,
irritabilitet, aggressivitet,
depression
▪ Möjlig
”hypersensitivitetspsykos”,
särskilt vid nedtrappning av
klozapin
▪ Reboundpsykos
För mer fullständig lista över möjliga effekter av psykofarmaka samt utsättningssymtom
se sektioner 4 och 5.
3.2.1 Möjliga effekter av psykofarmakologisk behandling på psykoterapeutiskt arbete

Det går inte att dra några säkra slutsatser utifrån underlaget som presenteras i sektion 4 vad gäller att kombinationsbehandling skulle vara bättre än enbart psykofarmaka eller 30 enbart psykoterapi. Eftersom många psykofarmaka har en sedativ eller bedövande effekt är det inte orealistiskt att tänka sig att de, trots den ibland lindrande effekten, kan ha en negativ effekt på terapeutiskt arbete i andra fall.7 Psykoterapeuter kan finna att psykofarmaka försvårar den känslomässiga kontakten med klienterna och därför också med de problem som klienten söker hjälp för.7 Klienterna kan upplevas som ”onåbara” eller känslomässigt avskurna, och deras svårigheter kan te sig vaga eller svårdefinierade. Utöver detta kan psykofarmaka ha en påtaglig inverkan på hur klienten tänker, känner och beter sig.

Negativ påverkan på tänkandet

Effekter på tankeverksamheten kan inkludera förlust av minnen, svårighet att minnas, dålig koncentration, förvirring, svårigheter att förstå sammanhang, att koncentrera sig, förvirring, att tappa tråden när man talar, att ha svårt att se samband, ha svårt att strukturera sitt tänkande, att ha svårt att hålla fokus och en oförmåga att hålla kvar insikter över tid.

Negativa effekter på känslor

Effekter på känslorna kan inkludera känslomässig otillgänglighet, att vara oengagerad, avlägsen eller ”borta”, en oförmåga att hitta tillbaka till känslor som hänger ihop med tidigare upplevelser, tillbakahållen ilska, sorg eller rädsla och en brist på känslomässigt sammanhang.

Negativa effekter på beteende

Effekter på beteende kan inkludera passivitet i förhållande till terapeuten, passivitet utanför terapisessionerna, överdriven följsamhet, att undvika ansvar; att komma för sent, att avboka eller utebli från planerade terapisessioner, att upprepa sig i tal eller beteende och att dra sig tillbaka från arbete eller sociala aktiviteter.

De här effekterna kommer att variera utifrån vilket/vilka preparat klienten tar, i vilka doser, under hur lång tid behandlingen har pågått och utifrån den individuella klientens förutsättningar.

Över tid kommer det att gå att skapa sig en bild av hur, och på vilket sätt, klientens liv har påverkats och formats av de psykofarmaka hen tar/har tagit. Man får vara medveten om att ingen troligtvis kommer att ha upplevt samtliga effekter som beskrivs ovan.

Utifrån ovanstående kunskap om ett brett spektrum av oönskade bieffekter av att ta, eller sätta ut, psykofarmaka, kan terapeuter behöva ta ställning till ett antal nyckelfaktorer i arbetet med klienter som tar, som trappar ut, eller överväger att börja med psykofarmaka. Sektionen som följer bjuder in terapeuter till en diskussion om reflektion, evidens, sammanhang och etik.

3.2.2. Att reflektera: Var står jag i allt detta?

Terapeuten behöver tänka igenom sin egen inställning till den medicinska modellen, och även eventuell relevant personlig eller professionell erfarenhet som kan ha påverkat deras förhållningssätt. En komplicerande faktor är att psykofarmakologisk behandling är så vanlig idag att det är möjligt, eller till och med troligt, att de själva har ordinerats psykofarmakologisk behandling vid något tillfälle i livet. De kan även ha haft familjemedlemmar, partners eller vänner som har behandlats. När så är fallet så kan de behöva reflektera kritiskt över sin egen eller andras erfarenheter av sådan behandling, och fundera över hur och i och vilken grad de här erfarenheterna kan ha påverkat deras terapeutiska hållning i frågan.

Frågeruta 1. Vilken är min inställning till psykofarmaka?

  • Hur förstår jag begreppet ”den medicinska modellen”?
  • Hur passar den medicinska modellen med den terapeutiska metod som jag föredrar? 31
  • Hur förhåller jag mig till den medicinska modellen? Hur kan jag beskriva min position?
  • Hur påverkas jag av min yrkesutbildning och av min kliniska erfarenhet i hur jag förstår och förhåller mig till frågor som rör att ta, eller sluta ta, psykofarmaka?
  • Har jag egen erfarenhet av att ta psykofarmaka? Känner jag till familjemedlemmar eller vänner som har tagit psykofarmaka?
  • Om ja, vad tänker/känner jag om dessa preparat, utifrån min egen kunskap och erfarenhet?
  • Hur skulle detta kunna underlätta eller försvåra en diskussion med en klient?
  • Behöver jag reflektera över något av detta i min egen terapi?
  • Behöver jag ta upp något i min handledning?
3.2.3 Faktaruta: vad vet jag?

Terapeuter kommer att ha nytta av att utveckla en grundläggande förståelse för kunskapsläget för olika möjliga effekter av de vanligaste klasserna av psykofarmaka, inklusive deras abstinensreaktioner. Detta inkluderar även kunskap om utsättning som vikten av att inte avbryta behandling tvärt. De kan även ha nytta av att förstå hur psykofarmaka kan påverka den terapeutiska processen, och hur en del abstinensreaktioner kan missuppfattas och tolkas som återfall i sjukdom.

Frågeruta 2. Vilken kunskap behöver jag ta hänsyn till?

  • Vilka preparat talar mina klienter oftast om?
  • Känner jag till de vanligaste typerna/klasserna av psykofarmaka och i vilka sammanhang de används/förskrivs? (Se sektion 4)
  • Känner jag till deras vanligaste effekter och abstinensreaktioner? (Se sektioner 4 och 5).
  • Vad vet jag om evidensen/kunskapsläget för hur psykofarmaka inverkar på terapi? (se sektion 4 för varje substans samt 3.2.1)
  • Förstår jag vikten av att sätta ut psykofarmaka i långsam takt? (Se sektion 5.4)
  • Vilka kunskaper och färdigheter behöver jag för att stötta min klient på bästa sätt?
3.2.4 Sammanhang: vilka faktorer påverkar mig och mitt arbete?

Utifrån den enskilda terapeutens teoretiska inriktning, arbetsförhållanden och professionella hållning behöver man väga in andra frågor.

Det är viktigt att terapeuter använder sig av den kunskap som är presenteras i denna guide för att utveckla sin terapeutiska förståelse och färdigheter utifrån sitt specifika arbetssätt och professionella sammanhang, och utifrån klientens individuella behov. Till exempel kan terapeuter som arbetar inom offentlig sjukvård förväntas arbeta tillsammans med förskrivande läkare och när så är lämpligt, med andra vårdgivare och ibland med partners och övriga anhöriga. ibland med partners, och även andra släktingar/anhöriga. Terapeuter som arbetar på privata mottagningar kan ha begränsade möjligheter till den sortens samarbete. Olika terapeutiska skolor kan ha olika syn på hur den terapeutiska relationen kan tänkas påverkas av sådant samarbete. I de här situationerna kan terapeuten vilja stödja sig på den tillgängliga evidensen för att anpassa sitt stöd till klientens behov och önskemål, den egna föredragna terapeutiska skolan samt sammanhanget inom vilket hen arbetar.

Frågeruta 3. Vad behöver jag ta hänsyn till utifrån sammanhanget?

  • Hur påverkas jag av min teoretiska bakgrund i min förståelse för den roll, och den funktion, psykofarmaka har i min klients liv
  • Utifrån den teoretiska modell som jag väljer i mitt arbete, hur förhåller jag mig till att samarbeta med andra vårdgivare ifall klienten så önskar?
  • Borde jag överväga att ha kontakt med klientens förskrivare igen om klienten önskar det? Utifrån min nuvarande arbetssituation, vilka möjligheter finns till kommunikation med andra personer som är involverade i min klients behandling?
  • Hur påverkas min beredskap att dela information med klienten, när detta gagnar min klient, av den teoretiska skola jag väljer i mitt arbete?
  • Skulle jag kunna ha nytta av att lära mig mer om multidisciplinära arbetsmodeller när det gäller utsättning av psykofarmaka? (Se sektion 6.2)
  • Hur skulle den terapeutiska relationen kunna påverkas av ett samarbete med andra, vad verkar mest sannolikt?
  • Borde jag överväga att dela med mig av ytterligare relevant information eller evidens om de psykofarmaka de tar?
  • Borde jag överväga att remittera klienten till specialistmottagningar eller andra typer av stöd?
  • Hur skulle detta i så fall påverka den terapeutiska relationen, vad verkar mest sannolikt?
3.2.5 Etik: vilka etiska principer kan vara relevanta i den här frågan?
Till sist väcker arbete med beroende av psykofarmaka både juridiska och etiska frågor som rör vikten av att terapeuter ska arbeta inom ramen för sin professionella kompetens och roll. Här kan det vara till nytta att vara uppmärksam på skillnaden mellan att ge medicinska råd och medicinsk information. Psykologiska terapeuter har naturligtvis ingen utbildning i att ställa medicinska diagnoser eller ordinera mediciner. De kan ändå ofta få frågor av klienter som önskar medicinsk information. Att diskutera vetenskaplig evidens och dela information och olika perspektiv med klienter när det kan passa är något helt annorlunda än att ställa diagnos och ordinera in- eller utsättning av psykofarmaka. Det är viktigt att vara tydlig med detta i kontakten med klienter.

Låt oss se på skillnaden mellan att erbjuda information till klienten (kallas ibland för psykoedukation) och att ge råd. Som terapeuter kan vi föredra att tala med våra klienter om vanliga yttringar – och hjälpsamma reaktioner på – en panikattack, snarare än att säga till dem vad de borde göra eller inte göra. Det första är en vanlig terapeutisk strategi som gör att terapeuter kan hjälpa klienter att tänka igenom och förstå vilka handlingsalternativ de har. Då kan klienten själv bestämma vad de anser är bäst eller mest hjälpsamt för dem. Det andra alternativet ger terapeuten en ”expertroll”, och riskerar att minska klientens autonomi och förmåga att själv fatta beslut. På samma sätt är det med terapeuten som erbjuder allmän information om effekterna av psykofarmaka – hen kommer inte med råd om vad klienten ska göra, utan erbjuder information så att klienten ska kunna fatta beslut enligt informerat samtycke, vilket är i linje med etiska riktlinjer. Klienten kan sedan själv bestämma hur hen vill agera.

Den här processen är uppenbarligen inte alltid okomplicerad, och kommer att påverkas av ett antal faktorer:

  • Terapeutens skicklighet när det gäller att engagera klienterna på ett sätt som stöttar dem i att fatta informerade beslut, det vill säga beslut som grundar sig på en förståelse för fördelar och risker med 33 någon föreslagen behandling med psykofarmaka.
  • Klientens förmåga att engagera sig i beslutsprocessen, vilket kommer att variera beroende på klientens personliga omständigheter, psykiatriska/psykologiska anamnes och aktuella grad av känslomässigt lidande.
  • Klienternas förståeliga tendens att föredra interventioner som lovar omedelbar lättnad för deras emotionella smärta, snarare än mer långsiktiga intentioner vars effektivitet på sikt kan verka mindre säker.
  • Ytterligare processer och omhändertagande kommer att behövas när en klient saknar den mentala kapaciteten att fatta informerade beslut om vad som är bäst för dem själva.

Det finns i dag inga riktlinjer om hur terapeuter ska hantera frågor om att börja eller avsluta behandling med psykofarmaka. De allmänna etiska principer som finns är fortsättningsvis grunden för vården. Terapeuter kan behöva fundera över vilka principer som kan tänkas vara särskilt relevanta när de arbetar med personer som tar, eller är på väg att avsluta behandling med psykofarmaka.
Till exempel tar BACP:s Etiska riktlinjer (2018)8 upp följande punkter:

  • Att arbeta utifrån principen om informerat samtycke. Att hjälpa klienten att förstå möjliga för- och nackdelar av ordinerade psykofarmaka på den terapeutiska processen kan ses som en del av terapeutens ansvar för att försäkra sig om att klienten kan ge informerat samtycke. Detta ska inte blandas ihop med förskrivarens ansvar att informera klienten om fysiologiska och psykologiska effekter av. Det kan vara till hjälp för klienten att terapeuten stöttar den här processen, när det är rimligt, till exempel genom att hänvisa till relevanta kunskapskällor.
  • Att respektera klientens intresse/bästa. Det kan inkludera att stödja klienten i att vara aktiv, eller, där det bedöms vara nödvändigt för terapeuterna att överväga att själva vara aktiva, för att förhindra påtaglig skada av klienten eller andra. Detta kan behövas när en förskrivare inte känner till eller känner igen tecken på abstinens eller effekterna av polyfarmaci, eller när klienten begär terapeutens medverkan.
  • Att se till att hålla sig uppdaterad med senaste kunskap och färdigheter. Detta kan inkludera att terapeuter hänvisar till den evidens som inkluderas i det här dokumentet och att komplettera sin kompetens i de områden som föreslås.
  • Att vara ansvarsfull och uppriktig. Detta innebär att vara öppen och ärlig mot klienterna och diskutera potentiella problem och risker som är förknippade med beroende av eller utsättning av förskrivna psykofarmaka, samt att erkänna psykofarmakas eventuella fördelar.
  • Att visa respekt för kollegor. Medan det är viktigt att terapeuterna inte underminerar en klients relation med andra kollegor eller förskrivare kan de behöva vara förberedda på att stötta klienterna när denne haft dåliga erfarenheter eller fått dåliga råd.

Även om flera brittiska etiska riktlinjer (för t.ex. UKCP, BPS och NCS) står bakom dessa etiska principer behöver terapeuter själva reflektera och tillämpa de riktlinjer som gäller för dem inom ramen för sina egna specifika terapeutiska omständigheter och sin professionella arbetssituation, samtidigt som man tar hänsyn till specifika riktlinjer som kan finnas inom organisationen de arbetar inom.

Alla terapeuter bör vara uppmärksamma på att arbetet med frågor om beroende av psykofarmaka är på väg att bli ett alltmer kontroversiellt fält som dessutom befinner sig i snabb utveckling. Den snabba ökningen av kunskap kan göra det svårt för professionell rådgivning, inklusive medicinska riktlinjer, att hålla sig ájour, vilket gör att det finns en potential för betydande åsiktsskillnader bland dem som tar hand om klienten. Att prioritera klientens perspektiv och tillhandahålla ett säkert terapeutiskt utrymme där klienterna kan göra ett informerat val om hur de bäst ska gå vidare kommer därför att vara av största vikt. När terapeuter inte är överens med en förskrivares medicinska råd till klienten (exempelvis om terapeuten anser att råden vilar på felaktig eller gammal medicinsk information) kan de, med klientens godkännande, överväga att kontakta förskrivaren för att diskutera sin oro. Samtidigt vet vi att skillnader i professionell kunskap, såväl som variationer i hur en patient kan beskriva sig själv och sina problem, också kan leda till väl underbyggda skillnader i bedömning inom eller mellan team, mellan discipliner och arbetsplatser. Terapeuter behöver vara uppmärksamma på behovet av att kommunicera på ett genomtänkt, lyhört och artigt sätt med andra vårdgivare, medan man samtidigt har klientens bästa för ögonen i alla lägen (se not i 4.3 nedan)

Frågeruta 4. Vilka etiska och juridiska frågor behöver jag tänka på?

  • Är jag på det klara med skillnaden mellan medicinsk rådgivning och medicinsk information?
  • Hur kan jag försäkra mig om att min klient inte uppfattar information som förslag eller rådgivning?
  • Vet jag vilka dokument och etiska riktlinjer som styr min profession i mitt land? T. ex vad gäller:
  • Att arbeta utifrån klientens informerade samtycke
    – Att se till att vara uppdaterad både vad avser mina kunskaper och färdigheter
    – Att ta ansvar och att vara ärlig
    – Att respektera klientens autonomi och självbestämmande

1. 
2. 
3. 
4. 
5. 
6
7. 
8. 

Innan du fortsätter ska du ange att du har läst och förstått följande:

Informationen på psykofarmakakollen.se, inklusive råd och rekommendationer, är att betrakta som ett allmänt utbildningsstöd. Den är inte avsedd att fungera som individuell medicinsk rådgivning, hälsorådgivning, för att ställa medicinsk diagnos eller behandla individuella problem.
Vi strävar efter att informationen på psykofarmakakollen.se är korrekt så långt det är möjligt.

Med detta sagt så ger vi inga garantier, och är inte ansvariga för eventuell skada eller förlust som uppkommer då någon använder informationen på hemsidan som grund för olika beslut.

Läs Guiden för terapeuter online!

online-work